دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723Designing a model of professional ethics for managers with a good governance approach in the judiciary powerطراحی الگوی اخلاق حرفه ای مدیران با رویکرد حکمرانی خوب در قوه قضائیه22724488910.22034/thdad.2021.526398.1721FAمانا نعمتیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکرم الله دانش فرداستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ناصر میرسپاسیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .Journal Article20210305Today, one of the most important variables in the success of organizations is the professional ethics of managers. Observance of the principles of professional ethics by managers is more important than other institutions and organizations due to the public position and special responsibilities of the judiciary power. The purpose of this study is to design a model of professional ethics for managers with a governance approach. The present study is a mixed and development-applied research. In the qualitative stage, 25 academic experts and the judiciary were interviewed in depth, and after analyzing the data with the grounded theory method, a paradigm model of research was designed. Finally, the validity of the research model was assessed by structural equation modeling and PLS software with a survey of 182 managers and experts of the judiciary. Based on the research findings, 6 dimensions of individual, interpersonal, managerial, professional, value and belief and special judicial dimension and to promote the professional ethics of managers with a good governance approach in the judiciary, strategies at job levels, Managerial, organizational and extra-organizational were determined. Also, the value of the coefficient of determination for the professional ethics variable was 0.591, for the strategies variable 0.719 and the outcome variable was 0.655, which are all appropriate values. The professional ethics of managers in the judiciary is a multidimensional phenomenon and is closely related to the principles of good governance, and to promote it, a set of strategies at different levels must be done.امروزه، یکی از مهم ترین متغیرها در موفقیت سازمان ها، اخلاق حرفه ای مدیران است. رعایت اصول اخلاق حرفه ای از سوی مدیران به دلیل جایگاه مردمی و مسئولیت های خاص قوه قضاییه، نسب به سایر نهادها و سازمان ها اهمیت بالاتری دارد. هدف این پژوهش، طراحی الگوی اخلاق حرفه ای مدیران با رویکرد حکمرانی خوب در قوه قضائیه است. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و از نوع تحقیقات آمیخته است. در مرحله کیفی، از 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و قوه قضاییه مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از تجزیه و تحلیل داده ها با تئوری داده بنیاد، مدل پارادایمی تحقیق طراحی شد. نهایتا، اعتبار مدل تحقیق با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS با نظرخواهی از 182 نفر از مدیران و خبرگان قوه قضاییه بررسی شد. براساس یافته های تحقیق، 6 بعد فردی، بین فردی، مدیریتی، شغلی، ارزشی و اعتقادی و بعد خاص قضایی و برای ارتقای اخلاق حرفه ای مدیران با رویکرد حکمرانی خوب در قوه قضائیه، راهبردهایی در سطوح شغلی، مدیریتی، سازمانی و فراسازمانی تعیین شدند. همچنین، مقدار ضریب تعیین برای متغیر اخلاق حرفه ای، مقدار 591/0، برای متغیر راهبردها 719/0 و متغیر پیامدها مقدار 655/0 محاسبه گردید که همگی مقادیری مناسب است. اخلاق حرفه ای مدیران در قوه قضاییه پدیده چندبعدی بوده و با اصول حکمرانی خوب رابطه تنگاتنگی دارد و برای ارتقای آن، مجموعه ای از راهبردها در سطوح مختلف باید انجام گیرد. https://www.thdad.ir/article_244889_655c6e9becdf7b53a627c995ceed82fa.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723An Analysis of the Legislative Economic Perspective on Some Rules for Compensation for Property Damageتحلیلی بر دیدگاه اقتصادی مقنن در خصوص برخی قواعد ناظر بر جبران خسارت وارده به اموال284924489210.22034/thdad.2021.529955.1794FAعلیرضا صادقیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.جواد نیک نژاداستادیار گروه حقوق خصوصی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.سیدحسن حسینی مقدماستادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20210507One of the main duties of the legislature is to enact laws and regulations in compliance with economic interests, as it has done in the case of compensation, and in some laws, by applying an economic view, the method of payment is preferred to other methods of compensation. Is. Basically, the legislator in civil liability has provided methods and principles for compensation, such as according to Article 328 of the Civil Code, in case of loss of property in the first instance and in the absence of a proverb, has ordered to pay a price, and in the case of guardian property It orders compensation by paying a price, but the legislature in Article 3 of the Civil Liability Law allows the court to choose and apply the method of compensation based on the circumstances; Now, the fundamental question is whether in Iranian law, the rules of civil liability may in some cases be amended instead of the acts enumerated in the law, and the legislator, instead of ruling on the same property, may adopt another method, such as To be compensated at the discretion of the court and according to the circumstances? It seems that the legislator has this in mind as a rule and has followed it in certain cases, and this has not been just an example. Therefore, we will try to study this issue as a rule and criterion in Iranian law.یکی از وظایف اصلی مقنن، وضع قوانین و مقررات با رعایت مصالح اقتصادی می باشد، کمااینکه در خصوص جبران خسارت نیز اینگونه رفتار نموده و در برخی قوانین، با اعمال نگاهی اقتصادی، شیوه پرداخت قیمت را مقدم بر سایر روش ها در راستای جبران خسارت برگزیده است. اساساٌ مقنن در مسئولیت مدنی، روش و اصولی را برای جبران خسارت پیش بینی نموده است مانند آنکه طبق ماده 328 قانون مدنی در صورت تلف شدن مال بدواٌ مثل و در فرض عدم وجود مثل، حکم به پرداخت قیمت نموده است و در مال قیمی نیز مقنن حکم به جبران خسارت با پرداخت قیمت می دهد، اما مقنن در ماده 3 قانون مسئولیت مدنی به دادگاه اجازه داده است تا نحوه جبران خسارت را بر اساس اوضاع و احوال، به تشخیص خود انتخاب و اعمال نماید؛ حال این پرسش اساسی مطرح است که آیا در حقوق ایران قواعد مسئولیت مدنی ممکن است در برخی موارد به جای اعمال احصاء شده در قانون، مورد تعدیل و تغییر واقع گردد و مقنن به جای حکم بر دادن عین مال، روش دیگری را در پیش بگیرد مانند آنکه به تشخیص دادگاه و حسب اوضاع و احوال، جبران خسارت صورت پذیرد؟ به نظر می رسد می توان بر آن شد که مقنن این امر را در حد یک قاعده در ذهن داشته و در موارد خاص از آن تبعیت نموده و این امر صرفاً یک مصداق نبوده است. از این جهت در صدد بررسی این موضوع به عنوان یک قاعده و معیار در حقوق ایران خواهیم بود .https://www.thdad.ir/article_244892_4f9d0ec14db71b85f700158d6d0ca53e.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723The rule of law guarantees the validity of votes in the Court of Administrative Justiceحاکمیت قانون تضمین اتقان آرا در دیوان عدالت اداری508224546110.22034/thdad.2021.521124.1637FAحسین احسانیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.خیراله پرویناستاد گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20201214One of the major problems in judicial proceedings is the lack of conviction. This issue also has been considered in the Court of Administrative Justice, so that the conditions that cause the loss of conviction should be prevented in this court as well. The rule of law is one of the factors that can warrant the rulings of the Court of Administrative Justice from the outlook of trust. Because the rule of law is used as an important basis to guarantee all the factors that may derail the vote. In this regard, it can be acknowledged that obedience and the rule of law, the judge, the litigants and the community can hope to guarantee their rights. The most important principle that may derail a vote, is a situation in which the rule of law was not observed as an important basis. In this study, we secour to answer the question of what effect the rule of law has on administrative law and, consequently, on the Court of Administrative Justice, so that we can use this approach to conviction.یکی از معضلات مهم در رسیدگی های قضایی عدم اتقان آراء می باشد. این امر در دیوان عدالت اداری نیز مورد توجه بوده به نحوی که باید از شرایطی که موجب از بین رفتن اتقان آراء می شود در این دیوان نیز جلوگیری کرد. حاکمیت قانون یکی از عواملی است که می تواند آراء صادره از دیوان عدالت اداری را از منظر اتقان تامین کند. زیرا حاکمیت قانون به عنوان یک مبنای مهم جهت تضمین تمام عواملی است که ممکن است رای صادره را از استحکام خارج کند، به کار می رود. در این راستا می توان اذعان داشت که با تمکین و حاکمیت قانون، قاضی، طرفین دعوا و جامعه می توانند نسبت به تضمین حقوق خود امیدوار باشند. مهمترین اصلی که ممکن است یک رای را از استحکام خود خارج کند، شرایطی است که در آن حاکمیت قانون به عنوان یک مبنای مهم رعایت نشده باشد. در این تحقیق به دنبال پاسخ دهی به این سوال هستیم که حاکمیت قانون چه تاثیری در حقوق اداری و به تبع آن در دیوان عدالت اداری دارد تا از این رویکرد بتوانیم نسبت به اتقان آراء استفاده کنیم.https://www.thdad.ir/article_245461_0f3ddf9be6019cd8b1fa6eac32834d66.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723Discrimination and Conflict of Technological Preventive Measures and the Growth of Surveillance Communities with the Principle of Presumption of Innocenceتبعیض و تعارض اقدامات پیشگیرانه فناورانه و رشد جوامع نظارتی با اصل برائت(فرض بیگناهی)8410424488410.22034/thdad.2021.476147.1338FAقاسم نصردانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسالمی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-5793-4910مریم ابن تراباستادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200115The covering meaning of preventive measures against crimes that are in conflict with the principle of presumption of innocence are all actions that inspire citizens to look at their senses. From the presence of police in the streets to the technological and environmental measures.What preventatives tools that is in conflict with the presumption of innocence is a deterrent that leads to suspected citizens before the crime is committed. When we assuming those people are clean and free from guilt and crime, the execution of decisions that suspects them is in conflict with the innocent presumption.Some of these monitoring measures are exempted as a deterrent to crime of a kind against national security and terrorism. But, in fact, excessive reliance on surveillance measures is a political issue that leads to increase state power.In this research, we refer to various types of preventive actions, and we conclude that virtually the principle of innocence is subject to erosion by the adoption of policies announced by governments, and we will answer this question, which ways to protect this Principle and adherence to these conflicts are considered?امروزه، جزئیات زندگی ما بیش از پیش زیر نظر رفته است. دوربین های ویدئویی، جلوههایی آشنا و پذیرفته شده در مکانهای عمومی هستند. فرودگاهها معمولا مجهز به دستگاه هایی مانند اسکنر بدن و دستگاه بیومتریک است. استفاده از تلویزیون مدار بسته یا CCTV در دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما حضور آن اغلب آنچنان ظریف است که به نظر میرسد، ما ناخواسته بر این باور شدهایم که "برادر بزرگ" مواظب ماست! <br />تضعیف اصل برائت، نگرانی رو به رشدی را در میان منتقدان نظارت ایجاد کرده است. تحدید و تهدید اصل برائت در مقابل استقرار عظیم فنآوریهای نظارت (حفظ اثر انگشت ، نمونه سلولی و پروفایل های DNA ) و بهانههای امنیتی دولتها برای بهکارگیری انواع دیگر نظارت که نه تنها برای شناسایی جرایم، بلکه برای جلوگیری از آن، درگیر است، یکی از معضلات جامعه امروز است.<br />این تحقیق ضمن بررسی اقدامات پیشگیرانه و اثر آن بر روی اصل برائت نشان میدهد که جنبههای زندگی فردی و اجتماعی حقوق اسلامی ("حریم خصوصی"، "رضایت" و "محرمانه بودن" )با فراگیر شدن فناوریهای نظارتی و ترجیح دیدگاه مظنون انگاری پلیسی، در معرض فرسایش قرار گرفته است، که باید با دیدگاههای فقهی – حقوقی، چارهای برای آنها اندیشیده شود.https://www.thdad.ir/article_244884_4be9847d4eabfeb4c7541b19f64c38a1.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723Legal Challenges and Shortcomings of Claims for Punitive Damagesچالشها و کاستیهای حقوقی مطالبۀ خسارت تنبیهی10613424488610.22034/thdad.2021.494481.1554FAمحمد صادقیدکتری حقوق خصوصی- عضو گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار0000-0002-3445-7549سمیرا غلامیدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20200607The fact that civil liability is based on full compensation and enjoys a restorative nature has afflicted some claims such as those for punitive damages with shortcomings and ambiguities. Such a challenge is not limited only to systems not having recognized punitive damages, rather it affects all legal systems. However, the level of legal systems’ affliction with this problem depends on the amount of formality which they attach to such an institution. Anyway, in the light of economic law development and the formulation of legal rules in areas such as economy, paying attention to the functions and challenges of institutions like punitive damages is quite justifiable. In the current situation, in addition to the issues of identification, the most important challenge facing the above-mentioned institution constitutes the problems resulting from claiming such damages. Therefore, in order to prove the effectiveness and success of the legal entity, we must present appropriate solutions to the challenges in addition to achieving its objectives. The present article, which is based on a pathological review, aims at providing a picture of legal shortcomings which claims for punitive damages suffer from. In line with this, after providing a brief explanation of the concept, objectives, and issues of punitive damages, we examine the obstacles on the way of this institution to gain better understanding meant to provide appropriate solutions for accepting putative damages. What eventually becomes clear is that despite the capabilities of punitive damages for settling some legal problems related to responsibility and deterrence, it does not still enjoy a stable and definitive status it deserves and that legal systems are trying to remove barriers to such an achievement.استواری مسؤولیت مدنی بر جبران کامل خسارت و برخورداری آن از صبغۀ ترمیمی، وصول مطالباتی چون غرامت تنبیهی را با ابهام مواجه ساخته است. این چالش محدود به نظامهایی که خسارت تنبیهی را به رسمیت نشناختهاند نبوده و مطلق نظامهای حقوقی را در برمیگیرد. البته میزان درگیری نظامها با این مسأله، تحت تأثیر مقدار رسمیتی است که برای این نهاد قائل میشوند. به هر حال، بهفراخور ضابطهمندی قواعد حقوق اقتصادی و توسعه ابزارهای حقوقی در حوزههایی چون اقتصاد، توجه به کارکردها و چالشهای نهادهایی مثل خسارت تنبیهی توجیهپذیر است. در وضعیت کنونی، علاوه بر شناسایی، مهمترین چالش نهاد مورد اشاره را باید مشکلات ناشی از مطالبۀ این خسارت دانست. لذا برای اثبات کارآمدی و توفیق این نهاد حقوقی باید بتوان در کنار نائل شدن به اهداف آن، راهحلهای مناسبی نسبت به چالشهای مورد ابتلایش ارائه نمود. در این نوشتار براساس یک بررسی آسیبشناسانه در پی ارائه تصویری از کاستیهای حقوقی مطالبۀ خسارت تنبیهی هستیم. در این راستا پس از بیان مختصر از مفهوم، اهداف و مسائل خسارت تنبیهی، چالشهای این نهاد را مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم بر مبنای آن فهم بهتری در ارائۀ راه حل مقتضی برای پذیرش خسارت تنبیهی بهدست آوریم. آنچه نهایتاً روشن خواهد شد این است که بهرغم قابلیتهای خسارت تنبیهی در پوشش برخی دغدغههای حقوقی- اقتصادی ناظر به مسؤولیت و بازدارندگی، این مهم هنوز بهنحو بایسته وضعیت منجّز و ثابتی ندارد و نظامهای حقوقی درصدد رفع موانع پیش روی آن هستند.https://www.thdad.ir/article_244886_e087128a1a3de6356f4639b28b580705.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723A reflection on Iran's criminal policy in support of the right to health; Cavid-19 Infectious Disease Case Studyتأملی بر سیاستجنایی ایران در حمایت از حق بر سلامت؛ مورد کاوی بیماری واگیردارِ کووید-1913616224488710.22034/thdad.2021.508427.1548FAسید محمد فرخ رضا شفیعیدانشجوی دوره دکتری حقوق کیفری وجرم شناسی،دانشکده علوم انسانی، گروه حقوق کیفری،واح خمین، دانشگاه ازاد اسلامی ، خمین ، ایران.سلمان کونانیاستادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی ، دانشکده حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران .سمیرا گل خنداناستادیار حقوق جزا و جرم شناسی، گروه حقوق کیفری وجرم شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد خمین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمین، ایران.Journal Article20200913A brief look at Iran's legislative documents in the field of health shows that; Despite the fundamental right to health, the theoretical and practical requirements for the protection of the right to health do not have the necessary publicity and in terms of challenges such as; How to establish the causal relationship, deterrence or non-deterrence of the response system and the quality of government and civil society role-playing, the structure of the criminal policy adopted in the face of Covid-19 infectious disease, crisis and the necessary effectiveness to prevent legitimate health attacks and inhibit new species and mutations No coronavirus findings found. Therefore, in this article with the aim; Understanding the nature of this support in Iran's criminal policy and analytically-descriptive, an attempt has been made to study this issue under the following three topics: criminal policies, preventive policies; Based on government-civil society intervention and representing the shortcomings and harms of each of these two policies. The results of the study indicate that the solution to the crisis, the formulation of a purposeful, legitimate and illegitimate criminal policy of the comprehensive authoritarian model of criminal policy with simultaneous and balanced criminal and non-criminal measures and finally the adoption of a participatory criminal policy (based The balanced power of the people and government institutions is to uphold the right to health.نگاهی گذرا به اسناد تقنینی ایران در حوزهی سلامت، گویای آن است که؛ با وجود اساسی سازی حق بر سلامت، ملزومات نظری و عملی صیانت ازحق برسلامت، ازجامعیت لازم برخوردار نمیباشد و به لحاظ چالشهایی نظیر؛ چگونگی احراز رابطه علیّت، بازدارندگی یا عدم بازدارندگی نظام پاسخدهی و کیفیت نقشآفرینی دولت و جامعهی مدنی، ساختار سیاستجناییِ اتخاذی در مواجهه با بیماری واگیردار کووید -19، بحران زده و کارآیی لازم برای پیشگیری از تعرض بهحق بر سلامت و نیز مهار گونههای جدید و جهش یافته ویروس کرونا را ندارد. لذا در این مقاله با هدف؛ شناخت ماهیت این حمایت در سیاست جنایی ایران بهصورت تحلیلی –توصیفی، تلاش شده به بررسی این موضوع ذیل سه مبحث: سیاستهای کیفری، سیاستهای پیشگیرانه ؛ مبتنی بر مداخله دولت –جامعه مدنی و بازنمایی کاستیها و آسیبهای هریک از دو سیاست مزبور پرداخته شود. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که راه حل خروج از بحران، صورت بندی ِسیاستجنایی هدفمند، مشروع و عاری از مشروعیت بخشی مدل اقتدارگرای فراگیر سیاست جنایی با برخورداری همزمان و متوازن از تدابیر کیفری و غیر کیفری و نهایتاً اتخاذ یک سیاست جنایی مشارکتی(مبتنی بر قدرت متوازن مردم و نهادهای دولتی) در حمایت از حق بر سلامت میباشد.https://www.thdad.ir/article_244887_b4116ed0135a218896df907ed9a598fd.pdfدادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607220210723Criminalization of Drug Trafficking as an International Crime; in the Context of International Criminal Lawجرمانگاری قاچاق مواد مخدر بعنوان جنایت بینالمللی، در آئینهی حقوق بینالملل کیفری16419124512610.22034/thdad.2021.510257.1574FAسید قاسم زمانیاستاد گروه حقوق بین الملل ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانشهریار نصیریدانشجوی دکتری رشته حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20201006The notion of international crimes is a determined and well-known concept in international law that often Refers to main international crimes that in nature are trans-boundary, grave and internationally punishable. Any criminal act when placed in the category of international crime will have some specific results such as possibility of applying universal jurisdiction and international court’s jurisdiction over it, and eventually emerging of international responsibility of related state. On the other side, widespread drug trafficking, due to its undeniable significance and trans-national nature has become of serious concern to the international community and must be considered whether drug trafficking based on its nature and feature can define as an international crime. At the end, it is evident that widespread drug trafficking could be in some cases an international crime and would be prosecuted and punished under international law, but it is hard in current legal circumstances.مفهوم جنایت بینالمللی در حقوق بینالملل مفهومی شناخته شده و مشخص است که عمدتاً به آن دسته جرایم مهم بین-المللی اطلاق میشود که دارای خصلت فرامرزی، شدت و برخورداری از قابلیت بینالمللی مجازات میباشند. وقتی عملی در قالب جنایت بینالمللی قرار بگیرد، از حیث حقوقی نتایجی دارد که عبارتند از امکان اعمال صلاحیت جهانی نسبت به آن، امکان اعمال صلاحیت محاکم بینالمللی و در پی آن، برداشته شدن مانع مصونیت مقامات و در نهایت، پیدایش مسئولیت بینالمللی برای دولت متبوع مرتکب. از سوی دیگر، قاچاق گستردهی مواد مخدر نظر به اهمیت غیرقابل انکار آن و خاصیت بینالمللی داشتن آن به نگرانی عمدهی جامعهی جهانی بدل شده است و باید دید آیا این جرم میتواند از حیث ویژگی و ماهیت بعنوان جنایت بینالمللی معرفی گردد. در پایان دیده میشود که قاچاق گستردهی مواد مخدر نظر به ویژگیها و اشکال ارتکاب آن میتواند تحت شرایطی خاص و البته در شرایط نظم کنونی حقوقی، به سختی یک جنایت بینالمللی قلمداد شود و از حیث بینالمللی مورد تعقیب و مجازات قرار گیرد.https://www.thdad.ir/article_245126_bd9fdcc28502cd9d75581f4fa8cd68c5.pdf