دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122Fairness in the performance warranties for breach of contractانصاف در اعمال ضمانت اجراهای نقض قرارداد22124104910.22034/thdad.2019.241049FAبهزاد اخزریدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، مربی دانشگاه علمی کاربردی مرکز دهلران، دهلران ، ایران.مصطفی انصاری نژاددانشجوی دکتری حقوق خصوصی، مربی دانشگاه پیام نور، مرکز دهلران، دهلران، ایران.مراد مقصودیوکیل پایه یک دادگستری کانون مرکز و استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد، واحد ایلام، ایلام، ایرانجبار اخزریدانش آموخته کارشناسی ارشد ،حقوق خصوصی و مشاور حقوقی.Journal Article20191113Fairness in law is the full and complete granting the right for every rightful and lacking any shortcoming and weakness in granting of individual rights. In Islam, however, the importance of justice in law has been emphasized and the purpose of sending divine prophets has been introduced as performing of justice. In other words, the justice is the spirit of Islamic law. So our question in this article is, can the principle of fairness be invoked in the performance warranties for breach of contract? Our hypothesis, which can be concluded as the general conclusion of this article, is that the acceptance of the rule of justice as a documentary and source of judgment in the performance warranties for breach of contract, although it is accepted in some international law and arbitrations, but in Iranian law, the rule of justice cannot be cited as a source of judgment, although this rule can be applied to the interpretation and application of the provisions of the law to the circumstances of the litigation.انصاف در حقوق، همان اعطای تام و کامل حق هر ذیحق و عدم نقصان و کوتاهی در ادای حقوق افراد است. این در حالی است که در اسلام بر اهمیت عدالت در نظام تشریع تأکید شده و هدف ارسال انبیای الهی اقامهی عدل و قسط معرفی گردیده است. به عبارت دیگر عدالت روح حقوق اسلامی است. براین اساس سوال ما در این مقاله این است که در اعمال ضمانت اجرا های نقض قرارداد میتوان به قاعدهی انصاف استناد نمود یا خیر؟ فرضیه ما نیز که بعنوان نتیجه کلی این مقاله میتواند عنوان شود این است که پذیرش قاعدهی حقوقی عدل و انصاف به عنوان مستند و منبع صدور حکم در اعمال ضمانت اجراهای نقض قرارداد، هر چند در برخی از قوانین بینالمللی و داوری این منبع پذیرفته شده اما در حقوق ایران نمیتوان قاعدهی عدل و انصاف را بهعنوان منبع صدور حکم به آن استناد کرد لیکن میتوان این قاعده را در تفسیر و تطبیق مواد قانون با شرایط و اوضاع و احوال دعوی مطرح شده به کار برد.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122Investigating the inherent Dignity of human beings in penalties for Of Deprivation Of Social Rights.بررسی کرامت ذاتی انسان در مجازات های محرومیت از حقوق اجتماعی226024106510.22034/thdad.2019.241065FAپیمان همایی چراغیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایرانحسین حبیبی تباردکتری فقه و مبانی حقوق، استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.محمود قیوم زادهدکتری فقه و مبانی حقوق، استاد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایرانJournal Article20191130The aim of this study is the study of the convicts after applying the original penalties and the beginning of penalties for Social exclusion and ignoring the principle dignity of criminals by his community and his friends because of applying the penalty.In fact,a criminal is experiencing negative consequences of social components by having a negative background. In the perspicuous religion of Islam, retaliation and discretionary punishments are not about to violate humanity’s dignity but instead,it purifies the criminal from contaminations of crime,and it provides the grounds for his return to the community But the Social punishments that have been mentioned in the Islamic Penal Code, include the exclusion of the criminal from their natural rights within the framework of Subsidiary punishments(subordinate and supplemental punishments)and has been a threat to the underlying inherent dignity, and basic actions of comfort,welfare and minimal principle of dignity of the offender is exposed to Social punishments,and Bard explains this theory by citing reason.Considering the nature and purpose of the issue,the research method is the gathering information in the library–documentary method and its of the descriptive–analytical method kid.هدف از پژوهش حاضر مطالعات محکومین بعد از اعمال مجازات های اصلی و شروع مجازات های محرومیت اجتماعی و نادیده گرفتن اصل کرامت مجرمین توسط جامعه و نزدیکان او به جهت اجرای مجازات می باشد. در واقع فرد بزهکار با داشتن سوء پیشینه ،تبعات منفی مؤلفه های اجتماعی را تحمل می کند.دردین مبین اسلام کیفرجرایم حدود، قصاص و تعزیرات شرعی تخطئه نمودن و اهانت به کرامت بشریت نیست بلکه به نوعی مجرم را از آلودگی های جرم پاک نموده و زمینه اجتماعی نمودن وی را فراهم می نماید.ولیکن مجازات های اجتماعی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است ؛ از جمله محرومیت فرد مجرم از حقوق طبیعی خود در چهارچوب مجازات های فرعی( مجازات های تکمیلی و تبعی )، تحدیدی بر شاخص های کرامت ذاتی و اقدامات اولیه آسایش ، رفاه و امنیت حداقلی مجرم بوده و نتایج تحقیق بر این پایه استوار می باشد که اصل کرامت مجرم با اعمال مجازات های اجتماعی در معرض آسیب قرار می گیرد و با رد این نظریه به تبیین دلایل استنادی آن می پردازد. روش تحقیق با توجه به ماهیت واهداف موضوع، نحوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای – اسنادی و از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122The rules governs on dispute resolution via online in international realm
Abstractقواعد حاکم بر حل و فصل اختلافات از طریق داوری الکترونیک در قلمرو بین الملل628724160910.22034/thdad.2019.241609FAعبدالحسین شیرویاستاد گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق پردیس فارابی ، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدرضا مالکیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد امارات، اماراتJournal Article20200126The advent of information technology has changed many of the rules and regulations that govern their business relationships, and has created numerous, complex, and often new legal issues regarding the lack of a clear domain in cyberspace. In proportion to this metamorphosis, the realm of dispute resolution in cyberspace has also been affected, and the rules of the arbitral tribunal have also changed, challenging us to place communication servers in a location other than The physical location of the parties and the arbitrators in the light of what parameters the international conventions and laws of electronic arbitration follow in identifying the amount of arbitration. However, the complexity of the scope of legal authority is an obstacle to establishing an international body to legislate to resolve disputes online. However, in this article, we have come to the conclusion that the need to formulate international laws and conventions regarding the resolution of electronic disputes by UNCITRAL and the accession of countries can provide a suitable and safe environment in electronic proceedings.ورود فناوری اطلاعات، بسیاری از قواعد و قوانینی که بین طرفین، حاکم بر روابط تجاری آنان بوده را دگرگون ساخته و مسائل حقوقی متعدد، پیچیده و غالباً جدیدی در زمینه فقدان محدوده مشخص در فضای مجازی را پدید آورده است. به تناسب این دگردیسی قلمرو حاکم بر حل و فصل اختلافات در فضای مجازی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و قواعد مربوط به مقر داوری را نیز دستخوش تحول ساخته است و ما را با این چالش مواجه نموده است که علی رغم قرارگرفتن سرورهای ارتباطی در محلی غیر از محل فیزیکی طرفین وفراهم کنندگان داوری درپرتو کنوانسیونها و قوانین بین المللی داوری الکترونیک در شناسایی مقرداوری از چه پارامترهایی تبعیت می نماید. اگرچه پیچیدگی در محدوده اختیارات قانونی مانعی در مسیر ایجاد یک نهاد بین المللی به منظور قانون گذاری برای حل اختلاف آنلاین می باشد. با این وصف ما در این مقاله به این نتیجه رسیده ایم که لزوم تدوین قوانین وکنوانسیون های بین المللی درخصوص حل اختلافات الکترونیک ازسوی آنسیترال وپیوستن کشورها می تواند بستری مناسب وایمن در رسیدگی های الکترونیک را مهیا نماید.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122Investigate ambiguities Public Nongovernmental Organizations of exemptions from paying costs of litigation with emphasis on Imam Khomeini's relief committeeبررسی ابهامات معافیت نهادها و موسسات عمومی غیردولتی از پرداخت هزینه دادرسی با تأکید بر کمیته امداد امام خمینی (ره)8811524161010.22034/thdad.2019.241610FAفردین مرادخانیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران0000-0003-1590-4347پریسا شیخیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20200208The cost of civil litigation is required to be paid by the claimant, the method of payment of which is determined by law. Notwithstanding the provision of such a requirement in Iranian law, such as Article 529 of the Code of Civil Procedure, Some Public Non-Governmental Organizations institutions such as Imam Khomeini Relief Committee under Section One of the Law on the Use of Certain Devices in the Judicial Authorities of 1995, exempt from payment of civil litigation. Given the many differences of opinion regarding the creation of such exemptions in this study, we try to answer this question by descriptive-analytical method; What are the ambiguities regarding the exemption of the Relief Committee as a part of public non-governmental organizations from paying court fees in the Iranian legislative system? The findings of this study indicate that in the Iranian legislative system, any proceedings require the payment of costs. However, it can be acknowledged that the creation of some legal gaps, such as the lack of a clear demarcation line between non-governmental organizations and institutions that are part of the government, has led to ambiguities regarding the inclusion or non-inclusion of relevant laws on these institutions.هزینه دادرسی مدنی الزام پرداخت وجهی از سوی خواهان میباشد، که نحوه پرداخت آن بوسیله قانون مقرر گردیده است. با وجود پیشبینی این الزام در قوانین، نظیر ماده 529 قانون آیین دادرسی مدنی، برخی از نهادها و موسسات عمومی غیردولتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) به موجب ماده واحده قانون استفاده بعضی از دستگاهها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی مصوب 1374، از پرداخت هزینه دادرسی معاف گردیدهاند. با توجه به بروز اختلاف نظرات فراوان در رابطه ایجاد چنین معافیتهایی در این تحقیق برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی بررسی کنیم که ابهامات معافیت کمیته امداد بعنوان بخشی از موسسات عمومی غیردولتی از پرداخت هزینه دادرسی در نظام تقنینی ایران چیست؟ یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که در نظام تقنینی ایران هرگونه دادرسی مستلزم پرداخت هزینه است. فلذا از حیث عملی هیچگونه معافیتی برای نهادهایی نظیر کمیته امداد وجود ندارد. با این حال ایجاد برخی خلاءهای قانونی همچون عدم تبیین مرز مشخص میان نهادهای غیردولتی و نهادهایی که جزئی از بدنه دولت بشمار میروند، منجر به ایجاد ابهاماتی در رابطه با شمول و یا عدم شمول قوانین لازمالاتباع بر نهادهای مورد اشاره گردیده است.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122The Comparative Study of the Theoretical Foundations of the Publicity Right in the United States of America and Iranمطالعه تطبیقی مبانی نظری حق شهرت در ایران و ایالاتمتحده آمریکا11614224169910.22034/thdad.2019.241699FAمعصومه بنسبردیدانش آموخته کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی ، دانشکده حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.سید محمد مهدی قبولی درافشاندانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-7604-7241سعید محسنیدانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20200217According to most US jurists, the right of publicity is the inherent right of every human to control the commercial exploitation of his or her own identity. This research applying a descriptive, analytical, and comparative method seeks to examine the foundations of this right in the law of the US and Iran. The results of the study indicate that the labor and incentive theories, among the foundations discussed, have attracted widespread attention of the US thinkers. despite all criticisms, the recognition proponents of this right have been able to overcome the opponents, and convince state legislatures to enact protection laws, so that more than half of the states have so far recognized this right by law, Common law, or both. Also, in Iran, the grounds for recognizing the right can be provided by rules such as the need to respect the property and labor of others, the prohibition of detriment to others and the dominion over property.مطابق نظر اکثر حقوقدانان ایالاتمتحده، حق شهرت به مفهوم حق ذاتی هر انسانی جهت کنترل بهرهبرداری تجاری از هویت خویش است. این پژوهش با بهکارگیری روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی درصدد بررسی مبانی این حق در حقوق ایالاتمتحده و ایران است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که در میان مبانی مطرح شده، تئوریهای کار و انگیزه با اقبال گسترده اندیشمندان ایالاتمتحده مواجه شده است. به رغم تمام انتقادات، موافقان شناسایی این حق توانستهاند بر مخالفان فائق آیند و مجالس ایالتی را در جهت وضع قوانین حمایتی مجاب سازند، بهطوری که تاکنون بالغ بر نیمی از ایالات این حق را از طریق قانون، کامنلا یا هر دو شیوه به رسمیت شناختهاند. در ایران نیز با توسل به قواعدی نظیر لزوم احترام به مال و عمل دیگران، نفی اضرار به غیر و سلطنت بر اموال میتوان زمینههای شناسایی حق مزبور را فراهم ساخت.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43605320191122Sample study of spiritual damage to child in English and Iran lawمطالعه مصداقی خسارت معنوی وارد به کودک در حقوق انگلیس و ایران14417824172710.22034/thdad.2019.241727FAمتین لاله زاریدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.رضا دریائیاستادیار گروه حقوق خصوصی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.0000-0002-5768-8307رضا مقصودیدانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.Journal Article20191213As a vulnerable person, children always deserve special protection from the legal system in the face of damage to their physical or mental body. One of the conceivable losses to children, which has countless and often long-lasting consequences in their lives, is Spiritual damage. Following the identification of instances of Spiritual damage to the child and the necessary support based on a comparative study between English and Iran law, this article deals with the consequences of harm and protectionist solutions in the two legal systems to determine the extent of compensation for Spiritual damage to children. Check. Research shows that there is no independent discussion of this issue in English and Iran law. Hence, there are scattered examples of moral damages that have considerable variety and for example can be Spiritual damages as a result of parental loss, Wrongful birth, deprivation of the right to education, child marriage, Posttraumatic Stress Disorder and… pointed out; In both cases, independent spiritual damages and spiritual damages as a result of bodily injury, while expressing the conditions of compensable spiritual damages in English and Iran law, are analyzed.کودکان به عنوان اشخاصی آسیبپذیر،همواره در برابر خسارات وارد بر پیکره جسمانی یا روانیشان شایسته حمایتهای ویژه از سوی نظامهای حقوقی می باشند. از خسارات قابلتصور بر کودکان که پیامدهای بیشمار و اغلب طولانی مدت در زندگی آنها برجای می گذارد، خسارت معنوی می باشد. این نوشتار در پی شناسایی مصادیق خسارت معنوی وارد به کودک و حمایتهای لازم از او بر بنیاد مطالعه تطبیقی میان حقوق انگلیس و ایران به پیامدهای آسیب و راهکارهای حمایتگرانه موجود در دو نظام حقوقی مذکور پرداخته تا میزان جبران پذیری خسارت معنوی به کودکان را مورد بررسی قرار دهد. تحقیق نشان میدهد در حقوق انگلیس و ایران بحث مستقلی به این موضوع اختصاص نیافته است. قلمرو این مصادیق از تنوع قابلتوجهی برخوردار است برای نمونه میتوان به خسارت معنوی در نتیجۀ از دست دادن والدین، زیان ناشی از تولد، محرومیت از حق آموزشوپرورش، ازدواج کودک، آسیب معنوی پسا حادثه و ... اشاره داشت. نوشتار حاضر ضمن بیان شرایط خسارت معنوی قابل جبران در حقوق انگلیس و ایران، مصادیق متنوع خسارت معنوی وارد به کودک را در دودستۀ خسارت معنوی مستقل و خسارت معنوی در نتیجه آسیب بدنی، تقسیم و مورد تحلیل قرار میدهد.