دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023Comparative study of modern registration and crime prevention management in the registration system of Iran and the UAEبررسی تطبیقی ثبت نوین و مدیریت پیشگیری از جرم در نظام ثبت ایران و امارات23024488510.22034/thdad.2021.476220.1341FAعلی توسلیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی،دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، ایران.حسن پور بافرانیدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.محسن شکرچی زادهاستادیار حقوق کیفری و جرم شناسی، گروه حقوق،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، ایران.Journal Article20200115Abstract<br />Modern registration is an evolved form of traditional registration and the product of the information technology revolution. Modern registration is the knowledge that registers documents and property with electronic devices such as electronic signatures, fingerprint scanners and intelligent registration systems to ensure property security and prevent From the occurrence of the crime, be against property. From the point of view of preventing crimes against property, applied preventive criminology also prevents the occurrence of crimes by studying scientific methods of prevention, because both the knowledge of electronic registration and preventive criminology use scientific tools and methods to control crime. And they have a common mission of crime prevention, so both knowledge are related in "method and purpose", so, it seems, the new record is a clear example of applied preventive criminology, which aims to prevent the situation of crime in the field Property is real estate and ownership.The purpose of this article is to explain the role of modern registration in crime prevention in both the legal systems of Iran and the UAE. The research findings, which have been done through a descriptive-analytical study of the laws and texts of the two countries' registration law, with a comparative view, prove that the new registration with digital measures and tools such as: biometrics, national smart card, electronic registries and cadastral system, reduces or In some cases, even the elimination of lawsuits and, finally, the prevention of crime in both the legal systems of Iran and the UAE.چکیده<br />ثبت نوین، شکلِ تحول یافتۀ ثبت سنتی و محصول انقلاب فنآوری اطلاعات است، ثبت نوین دانشی است که با وسایل الکترونیکی مثل، امضاء الکترونیک، اسکنر انگشت نگار و سامانه هوشمند، به ثبت اسناد و املاک می پردازد تا موجب امنیت مالکیت و پیشگیری وضعی از وقوع جرم، علیه مالکیت شود. ازنگاه پیشگیری از جرایم علیه اموال ومالکیت، جرم شناسیِ کاربردیِ پیشگیرانه نیز، با مطالعه روش های علمی پیشگیرانه، ازوقوع جرایم ، جلوگیری میکند، چون هردو دانش ثبت الکترونیک و جرم شناسی پیشگیرانه، از وسایل و روش های علمی، برای مهار جرم بهره می برند و رسالت مشترک پیشگیری از جرم دارند، لذا هر دو دانش در « روش و هدف» با همدیگرارتباط دارند، بدین سان، بنظر می رسد، ثبت نوین، مصداق روشنی از جرم شناسیِ کاربردیِ پیشگیرانه است که، هدف آن، پیشگیری وضعی از جرایم حوزه اموال، املاک و مالکیت، است. با توجه به همگرایی دو دانش مذکور، هدف مقاله، تبیین نقش ثبت نوین، در پیشگیری از وقوع جرم، دردو نظامِ حقوقی ایران و امارات است. یافته های تحقیق که به روش مطالعه توصیفی تحلیلی قوانین و متون حقوق ثبت دو کشور، با نگاه تطبیقی انجام گرفته، اثبات می کند که ثبت نوین با تدابیر وابزار دیجیتالی ازقبیل: بیومتریک، کارت هوشمند ملی، دفاتر ثبت الکترونیک ونظام کاداستر، باعث کاهش یا حتی در مواردی حذف دعاوی ودر نهایت، پیشگیری از جرم دردو نظامِ حقوقیِ ایران و امارات میگردد.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023The Creeping Expropriation in Investment Arbitration and Protection of Foreign Investmentسلب مالکیت خزنده در رویۀ داوری سرمایهگذاری و حمایت از سرمایهگذاری خارجی325824488810.22034/thdad.2021.516690.1596FAسید علی حسینی آزاددانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-9154-1536مجید زحمتکشدانش آموخته دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.سلمان رحیمیدانشآموختهی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی، دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20201108A kind of taking of property done indirectly, gradually and during the time and finally deprives foreign investors of his ownership rights is called “creeping expropriation”. This kind of expropriation is formed by various actions of host states that none of them be an expropriation solely but their collective consequence is deprivation of owner from his ownership rights. So, this kind of expropriation could be predicted and verified hardly and consequently protection of foreign investors against it’s very different forms is realy chalengeable. This articles tries to consider the notion of creeping expropriation in arbitration case law and answering the question that what criteria and terms are be used by arbitration tribunals to diagnose creeping expropriation. And also it should be observed how can protect foreign investment against creeping expropriation. At the end we can see interantional arbitration case law has stablished specified criteria for recognition of creeping expropriation and simultainously international envestment law has various capacities and contexts in order to protect foreign investors against such expropriations.سلب مالکیتی که بطور غیرمستقیم، به تدریج و در طول زمان انجام میگیرد و در نهایت به محرومیت مالک از حقوق مالکانۀ وی میانجامد را اصطلاحاً سلب مالکیت خزنده گویند. این نوع سلب مالکیت از مجموعهای از اعمال و رفتارهای دولت میزبان شکل میگیرد که هیچکدام از آنها به تنهایی نشانی از سلب مالکیت و نظیر آن ندارد، اما نتیجۀ مجموع آنها محرومیت سرمایهگذار خارجی از حقوق مالکانه است. از این جهت، این نوع سلب مالکیت به سختی قابل پیشبینی و قابل احراز بوده و درنتیجه، حمایت از سرمایهگذاری خارجی در برابر صور احتمالی آن نیز به سختی میسر است. این مقاله سعی در بررسی جایگاه سلب مالکیت خزنده در رویۀ داوری بینالمللی و یافتن پاسخی برای این سؤال دارد که رویۀ داوری بینالمللی چه معیارها و ضوابطی را برای شناسایی این نوع سلب مالکیت ثبت کرده است. در عین حال باید دید چگونه میتوان از سرمایهگذاری خارجی در برابر سلب مالکیت خزنده حمایت کرد. در نهایت ملاحظه میگردد که رویۀ داوری سرمایهگذاری معیارها و ضوابط مشخصی را برای احراز و شناسایی سلب مالکیت خزنده ایجاد کرده و در کنار آن، حقوق بینالملل سرمایهگذاری نیز دارای بستر و ظرفیتهای فراوان برای ارائۀ راهکارهای حمایتی در برابر این نوع سلب مالکیت است.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023Investigating the Position of Ethics in Iranian Guardian Council's Interpretation and Opinionsتحلیلی بر جایگاه اخلاق در آراء و نظریات شورای نگهبان609824512510.22034/thdad.2021.518097.1612FAمحمد مظهریاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-2343-6400فرزاد جنگجویدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20201117The, Guardian Council in his procedure, has sometimes paid attention to moral values and Islamic criteria to examine the conformity of the approvals with constitution and Islamic criterion. Should the Guardian Council be sensitive to the moral provisions of the constitution or the moral precepts that have a firm religious basis. This study intends to show how the Guardian Council safeguards the ethical principles of the constitution and Islamic criteria. This study will be done through descriptive- analytical method and study of constitution, the opinions of the Guardian Council and legal books and documents. The research findings indicate that although guarantee of the moral principles is not explicitly predicted in the Constitution for the Council, its critical role in safeguarding the ethical values within the task recognized by the Constitution cannot be denied. Although the functioning of the Guardian Council in this regard is criticized in some cases; this body is the protector of rule of law as the guarantee of moral values and proper functioning of the pubic power in this regard. In addition, it plays the key role in preserving the morality and ethic. This is fulfilled through conforming the approvals of the parliament with religion and constitution, commenting on the public regulations and interpretation of the principles of constitution.شورای نگهبان در رویه خود، برای بررسی مطابقت مصوبات با شرع و قانون اساسی، گاه به احکام اخلاقی قانون اساسی و شرع توجه نشان داده است. اما آیا شورای نگهبان نسبت به تصریحات اخلاقی قانون اساسی یا احکام اخلاقی که دارای پشتوانه استوار شرعی هستند، باید حساسیت نشان دهد؟ این تحقیق برآن است که نشان دهد، شورای نگهبان چگونه در وظایف متعدد خود به پاسداری از تصریحات اخلاقی قانون اساسی و شرع میپردازد. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و بامطالعه قانون اساسی، آراء و نظریات شورای نگهبان، کتب و اسناد حقوقی موردبررسی قرار خواهد گرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که هرچند وظیفه تضمین اصول اخلاقی بهصراحت در متن قانون اساسی برای شورا پیشبینینشده، اما نمیتوان منکر نقش حیاتی شورای نگهبان در پاسداری از ارزشهای اخلاقی در بطن وظایفی شد که قانون اساسی برای این نهاد به رسمیت شناخته است. اگر چه در پارهای از موارد انتقاداتی برعملکرد شورای نگهبان در این زمینه وارد میباشد؛ اما شورای نگهبان حافظ حاکمیت قانون بهعنوان تضمینکننده ارزشهای اخلاقی وکارکرد صحیح قوای عمومی در این راستاست و نقشی اساسی در حفظ اصول مرتبط بااخلاق را ایفا نموده است. این مهم از طریق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، اظهارنظر درباب مقررات دولتی و تفسیراصول قانون اساسی تحققیافته است.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023A Comparative Analysis of the "Interim Succession" of the President
In the legal system of Iran, Egypt and Turkeyواکاوی تطبیقی"جانشینی موقت" مقام ریاست جمهوری در نظام حقوقی ایران، مصر و ترکیه10012824489010.22034/thdad.2021.521455.1642FAابراهیم موسی زادهاستاد گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.حامد عالیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.اصغر اصغری وحدتیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران.Journal Article20201219The end of the presidency, like other public office, is not only the expiration of the legal term of office, but in addition to the natural end of the term in terms of time, other voluntary factors such as "resignation" or coercion such as "death" must be mentioned. In these cases, the president loses the presidency for a temporary period, such as illness or permanent death, and temporarily assumes his responsibilities until a new president is appointed and elected. girê. Certainly, these days of "death" are very important in the constitutional rights of countries due to the absence of the president. Therefore, and consequently of the mentioned issue, the main question of the article is what legal standards have the studied countries envisaged for the period of temporary succession of the President? In response to this question, the article uses a descriptive-analytical method to study the situation of "temporary succession" of the president in three countries: Iran, Egypt and Turkey. The main achievements of the research are that, firstly, the term "temporary succession" is an appropriate and more accurate term than "sponsorship". Thirdly, acknowledging that the creation of such a situation is exceptional and unlikely, it should be noted that in order to prevent the disorder of this period, it is necessary for the legal system to be precise and comprehensive. This is something that has been overlooked in some legal systems. Such a need is more concerned with reforming the legal order in terms of the unclear mechanism of succession and the existence of ambiguities in it, which will lead to challenges.پایان دوره ریاست جمهوری همانند سایر مناصب عمومی، صرفا با انقضاء دوره قانونی مسئولیت همراه نیست، بلکه در کنار پایان طبیعی دوره از حیث زمانی، باید از سایر عوامل اختیاری نظیر "استعفا" و یا قهری همچون "فوت" نام برد. در این حالات، رئیس جمهور برای مدت موقت مانند بیماری یا مدت دائم نظیر مرگ، صلاحیت تصدی پست ریاست جمهوری را از دست داده و تا تعیین و انتخاب رئیس جمهور جدید، جانشین صلاحیتداری به طور موقت مسئولیت-های وی را بر عهده میگیرد. مسلما این ایام "فترت" به سبب فقدان رئیسجمهور، در حقوق اساسی کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا و به تبع مسئله مذکور، پرسش اصلی نوشتار این است که کشورهای مورد مطالعه برای دوران جانشینی موقت مقام ریاست جمهوری چه موازین حقوقی پیش بینی کرده اند؟ در پاسخ به پرسش مذکور، مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه وضعیت "جانشینی موقت" ریاست جمهور در سه کشور ایران، مصر و ترکیه پرداخته است. اهم دستاوردهای پژوهش این است که اولا عبارت "جانشینی موقت" اصطلاحی مناسب و دقیق-تر از "کفالت" است ثانیا موازین مقرر برای مسئله مذکور در نظام حقوقی ایران، کاملتر و جامعتر از دو کشور دیگر بیان شده است. ثالثا با اذعان به این مطلب که ایجاد چنین اوضاعی، استثنائی و بعید الوقوع است، باید بیان داشت که جهت پیشگیری از نابهسامانی این دوران، لازم است نظام حقوقی حاکم بر آن دقیق و جامع باشد. امری که در برخی نظام های حقوقی مغفول مانده است. چنین لزومی بیشتر ناظر به اصلاح نظم حقوقی است از حیث نا مشخص بودن سازوکار دقیق جانشینی و وجود ابهامات در آن که منجر به چالش هایی خواهد شد.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023A jurisprudential legal dispute regarding the retaliation of the mother in the crime against the childتأملی فقهی حقوقی پیرامون قصاص مادر در مقابل فرزند13015324489110.22034/thdad.2021.523867.1688FAروح الله اکرمیدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق ،دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-4129-7520مرتضی فتحیاستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20210126Most Islamic jurists believe that a father will not retaliate against his son in a deliberate crime. However, there is disagreement about the mother joining the father. Sunni jurists mainly believe that the mother cannot be retaliated like the father, a position that is also accepted in the penal regulations of the countries subject to Sunni jurisprudence. According to the famous Fatwa of Imami jurisprudence, the regulations of our country have specified the removal of retribution only against the father, and this issue has caused the legal doctrine of the mother to be subject to retribution..<br />In the present study, the issue is examined with a descriptive analytical method and it is clear that the only valid document of the famous fatwa of the jurists is the general reasons for retribution, which in other cases, like the grandparents, have been left out for reasons that should apply to the mother in the first place; In particular, a parent who is not retaliated according to the hadiths is also referred to as a mother and also the hadiths do not say anything about the retaliation of the mother, and the companions did not even ask the infallibles about this issue. Evidence that exposes the mother's retaliation to suspicions that should be avoided. From a legal perspective, due to the lack of legal clarification, the mother can be excluded from retaliation based on the fatwa of the minority, especially the opinion of the leadership.اغلب فقهای اسلامی قائل به نفی قصاص از پدر در صورت جنایت عمدی بر فرزند هستند. با وجود این در خصوص الحاق مادر به پدر اختلافنظر وجود دارد. فقهای اهل تسنن عمدتاً مادر را همانند پدر غیر قابل قصاص میدانند، موضعی که در مقررات کیفری کشورهای تابع فقه اهل سنت نیز پذیرفته شده است. با وجود این قوانین کشور ما بهتبع قول مشهور فقه امامیه صرفاً بر برداشتن قصاص از پدر تصریح و همین موجب شده است تا دکترین حقوقی مادر را مستوجب قصاص بداند.<br />در نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی مسأله بررسی و مشخص میگردد تنها مستند قابل اعتنای فتوای مشهور عمومات ادله قصاص است که در موارد دیگر مانند اجداد به جهت ملاکهایی تخصیص زده شدهاند که به طریق اولی میبایست نسبت به مادر نیز اعمال شوند، به ویژه اینکه والدی که بنابر نصوص قابل قصاص نیست بر مادر نیز اطلاق میشود و روایات نیز بر قصاص مادر هیچگونه تصریحی نداشته و اساساً اصحاب در این خصوص حتی سؤال ننمودهاند، قرائنی که قصاص مادر را در معرض شبهاتی قرار میدهد که مجرای اصل احتیاط است. از جهت حقوقی نیز با توجه به عدم تصریح قانونی میتوان بر اساس فتوای اقلیت به ویژه نظر مقام معظم رهبری مادر را از شمول قصاص خارج نمود.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023Evaluating the International Criminal Court Prosecutor’s Discretion in the Marmara Ship Situation and its Achievements in Judicial Procedureارزیابی تشخیص دادستان دیوان کیفری بینالمللی در وضعیت کشتی مرمره و دستاوردهای آن در رویه قضایی15418024730910.22034/thdad.2021.526241.1720FAجواد صالحیدانشیار گروه حقوق بینالملل، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-7402-1176Journal Article20210302The Marmara ship situation, the subject of an attack by the Israel military on the ICC, referred to by the flag state has been rejected and archived by the ICC Prosecutor. This action of the prosecutor is in the light of the requirements set forth in Article 53 of the Statute, which must identify the rationale for the situation referred. If the prosecutor finds a reasonable basis, he/she will start an investigation, otherwise will file it. From this point of view, it is important to study the dimensions of the prosecutor’s approach in the judicial procedure regarding the condition of the Marmara ship. The research method in this paper is descriptive-analytical and critical. The main question of the research is what is the achievement of the judicial procedure based on the legal mechanism in forcing the prosecutor to reconsider the status of the Marmara ship referred by the flag state against the Israel regime? The findings show that the prosecutor's response to the situation referred by the flag state believes that there is no criterion for the severity of the crime, while the Comoros state believes that the Israeli military's attacks on the flag ship and its crew are enough severity that to be prosecuted in the ICC. Accordingly, the ICC’s judges found that the prosecutor's assessment of the lack of a reasonable basis was inconsistent with the circumstances of the situation. The prosecutor was asked to reconsider his previous decision. However, the judicial procedure has shown that the prosecutor obligation lacks a guarantee of performance and achievement and does not mean that a preliminary investigation into the criminal situation has been started. This implies the ineffectiveness of Article 53(3)(a) of the Statute and the referring State right to object for the prosecution of international crimes in the ICC.وضعیت کشتی مرمره موضوع حمله نیروی نظامی صهیونیست پیشروی دیوان کیفری بینالمللی، ارجاعشده از سوی دولت صاحب پرچم آن از سوی دادستان دیوان کیفری بینالمللی رد و بایگانی شده است. این اقدام دادستان در پرتو الزامات مقرر در ماده 53 اساسنامه میباشد که باید به شناسایی مبنای منطقی در وضعیت ارجاعشده بپردازد. اگر دادستان مبنای منطقی را احراز کند، سپس تحقیقات کیفری را شروع مینماید، وگرنه وضعیت ارجاعشده را بایگانی میکند. از این حیث بررسی ابعاد رویکرد دادستان در رویه قضایی نسبت به وضعیت کشتی مرمره حائز اهمیت و نوآوری است. روش تحقیق در این نوشتار از نوع توصیفی-تحلیلی و انتقادی است. سوال اصلی پژوهش این است که دستاورد رویه قضایی بر اساس سازوکار قانونی در اجبار دادستان به بازنگری در احراز مبنای منطقی در وضعیت کشتی مرمره ارجاع شده از سوی دولت صاحب پرچم آن علیه رژیم صهیونیستی چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که دادستان در قبال وضعیت ارجاع شده از سوی دولت صاحب پرچم معتقد به فقدان معیار شدت جرم است، در حالیکه دولت کومور معتقد است که حملات نیروی نظامی صهیونیست به کشتی حامل پرچم و خدمه آن از شدت لازم برای تعقیب در دیوان کیفری بینالمللی برخوردار است. بر این اساس نیز قضات دیوان کیفری بینالمللی دریافتند که تشخیص دادستان در ارتباط با فقدان مبنای منطقی با شرایط وضعیت مجرمانه هماهنگ نیست. بنابراین از دادستان خواسته شد که در تصمیم سابق خود بر عدم احراز مبنای منطقی بازنگری کند. اما رویه قضایی نشان داد که این الزام دادستان فاقد ضمانتاجراء و دستاورد است و بهمعنای شروع تحقیقات مقدماتی در وضعیت مجرمانه نیست. این مساله بهمعنای ناکارآمد بودن ماده (a)(3)53 اساسنامه و حق اعتراض دولت ارجاعدهنده وضعیت مجرمانه برای تعقیب جرایم بینالمللی در دیوان کیفری بینالمللی است.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023A descriptive study on positive effect of unauthorized contractsتحلیل اثر وضعی معاملات فضولی18221424743110.22034/thdad.2021.504713.1513FAحسن شاه ملک پوراستادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.رضا دریائیاستادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.0000-0002-5768-8307Journal Article20200819Among the important issues in Islamic Law are unauthorized contracts. Considering the jurisprudence books both in Shia and Sunni theology; it is revealed that there are many detailed discussions and branches studied by Islamic jurists. Of these, the most fundamental issue is to identify the descriptive effect of the aforesaid contracts. Other discussions about unauthorized contracts are dependent on accepting the validity of unauthorized contracts. This article specifically seeks to find the answer to what the descriptive effect of the unauthorized contracts is in Shia and Sunni jurisprudence? This research shows that there is no consensus nor among Shia or Sunni jurists and generally some think the unauthorized contracts are valid and others disagree. Referring to the evidence of verdicts and critiques and evaluations of unauthorized contracts validness, it is understood that the reasons of this group despite of their great fame, are not able to establish the validity of unauthorized contracts and the opposite view weighs more.از جمله موضوعات مهم در مباحث فقهی، معاملات فضولی است. با مراجعه به کتب فقهی اعم از فقه امامیه و اهل سنت آشکار میگردد که از سوی فقها مباحث پردامنه و فروعات زیادی در این خصوص طرح و مورد بررسی قرار گرفته است. در این میان، مبناییترین موضوع، شناسایی اثر وضعی معاملات مزبور است. چه اینکه سایر مباحث مربوط به این معامله، فرع بر پذیرش معاملات فضولی است. این نوشتار به صورت مشخص به دنبال پاسخ به این پرسش است که اثر وضعی معاملات فضولی چیست؟ تحقیق حاضر که بر پایه روش توصیفی- تحلیلی و با اتکا بر مطالعه کتابخانهای نگاشته شده است نشان میدهد در این خصوص نه در میان فقهای امامیه و نه در میان مذاهب اهل سنت، اتفاقنظر وجود ندارد و بهطورکلی برخی قائل به صحت معامله فضولی در صورت اجازه مالک و برخی قائل به بطلان آن میباشند. مراجعه به ادله احکام و نقد و ارزیابی دلایل صحت معامله فضولی، حکایت از آن دارد که دلایل این گروه با وجود شهرت فراوان و متابعت قانون مدنی از آن، توان اثبات صحت معامله فضولی را ندارد و در این دوگانه، قول به بطلان این معاملات از قوت بیشتری برخوردار است.دادسرای عمومی و انقلاب تهرانتعالی حقوق2717- 43607320211023Examining the condition of the deputy's intention and the occurrence of the main crime in the realization of the deputy in the crime
In the light of jurisprudential rules with the approach of the purposes of Shariaبررسی شرطیت قصد معاون و وقوع جرم اصلی در تحقق معاونت در جرم در پرتو قواعد فقهی با رویکرد مقاصدالشریعهای21624024743310.22034/thdad.2021.491086.1439FAامین سلیمان کلوانقدانش آموخته دکتری تخصصی فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.سیف اله احدیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20200511In interpreting Article 126 of the Penal Code, jurists consider conditions necessary for the realization of assistance in a crime. Among these conditions is the necessity of committing the main crime and the necessity of the deputy's intention. The principles governing the subject in Imami jurisprudence are "the rule of sanctity of donation on sin", "ta'zir in all sins" and "ta'zir with us are the way of the ruler". The author's hypothesis is that the use of the conditions under discussion of these rules in the light of Sharia intentions is problematic; In such a way that paying attention to the intention of the Shari'a based on "the obligation to eliminate the matter of corruption" and "the obligation to maintain the system and prevent its disruption" does not reflect the condition of the mentioned cases in the truth of the title of deputy. In the present study, after mentioning the conditions for the realization of the vicegerent, the words of the jurists were quoted in the mentioned principles and the statements made in this regard were analyzed with the approach of Sharia intentions. The commission of a crime as a result of his deputy, in order to realize his deputy in the crime, was accepted and it became clear that the same can be deduced from the legislator; However, since its contradictory interpretation of the article is also possible, its amendment is proposed to the esteemed legislator.در تفسیر ماده 126 ق.م.ا، حقوقدانان برای تحقق معاونت در جرم شروطی را لازم میدانند. از جمله این شروط، تحقق جرم اصلی و وجود قصد معاون است. مبانی ناظر بر موضوع در فقه امامیه قواعد «حرمت اعانه بر اثم»، «التعزیر فی کل معصیة» و «التعزیر بما یراه الحاکم» است. فرضیه این است که استفصاص شروط محل بحث از قواعد مزبور در پرتو مقاصدالشریعه با اشکال مواجه است؛ به نحوی که توجه به غرض شارع مبنی بر «وجوب قلع ماده فساد» و «وجوب حفظ نظام و منع از اختلال در آن» شرطیت موارد نامبرده در صدق عنوان معاونت را بر نمیتابد. در پژوهش حاضر نویسندگان به شیوه توصیفی-تحلیلی و بعد از ذکر شرایط تحقق معاونت، به نقل کلام فقیهان در مبانی ذکر شده پرداخته، و اقوال وارده در این زمینه را با رویکرد مقاصدالشریعهای مورد تحلیل قرار داده و بر آن شدهاند که شرط نبودن وقوع جرم اصلی و کفایت علم معاون به ارتکاب جرم در نتیجه معاونت وی، برای تحقق معاونت در جرم، موافق تحقیق است و همچنین تبیین گردید که بخشی از مطالب مذکور از بیان مقنن نیز قابل برداشت است؛ اما از آنجائیکه برداشت نقیض آن هم از ماده محتمل است لذا اصلاح آن به قانونگذار محترم پیشنهاد میگردد.