معصومه بنسبردی؛ سید محمد مهدی قبولی درافشان؛ سعید محسنی
چکیده
مطابق نظر اکثر حقوقدانان ایالاتمتحده، حق شهرت به مفهوم حق ذاتی هر انسانی جهت کنترل بهرهبرداری تجاری از هویت خویش است. این پژوهش با بهکارگیری روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی درصدد بررسی مبانی این حق ...
بیشتر
مطابق نظر اکثر حقوقدانان ایالاتمتحده، حق شهرت به مفهوم حق ذاتی هر انسانی جهت کنترل بهرهبرداری تجاری از هویت خویش است. این پژوهش با بهکارگیری روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی درصدد بررسی مبانی این حق در حقوق ایالاتمتحده و ایران است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که در میان مبانی مطرح شده، تئوریهای کار و انگیزه با اقبال گسترده اندیشمندان ایالاتمتحده مواجه شده است. به رغم تمام انتقادات، موافقان شناسایی این حق توانستهاند بر مخالفان فائق آیند و مجالس ایالتی را در جهت وضع قوانین حمایتی مجاب سازند، بهطوری که تاکنون بالغ بر نیمی از ایالات این حق را از طریق قانون، کامنلا یا هر دو شیوه به رسمیت شناختهاند. در ایران نیز با توسل به قواعدی نظیر لزوم احترام به مال و عمل دیگران، نفی اضرار به غیر و سلطنت بر اموال میتوان زمینههای شناسایی حق مزبور را فراهم ساخت.