نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری حقوق خصوصی و مدرس دانشگاه، مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، تهران، ایران.
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بینالمللی، دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.
چکیده
تبعیت شرکتهای تجاری از ضوابط و اصول حقوق شرکتها مؤید این است که شکلگرایی حاکم بر این حوزه از مقومات اعمال سهامداران، مدیران و ناظران باشد و متناسب با قواعد آمره در این زمینه سهامداران به صرف اراده خود قادر به خارج نمودن آورده خود از شرکت نگردند؛ مگر در چارچوب قانون و اساسنامه. بنابراین، اینکه قانون، اساسنامه یا سایر مقررات رسمالخط اعمال و فعالیتها شود، دست سهامداران و مدیران برای انجام برخی امور را بسته و یا محدود میسازد. از جمله این چالشها، التزام شرکتهای تجاری به مسؤولیت اجتماعی و رعایت موازین انسانی است. بر این اساس، با اینکه بیان نسبت این دو از مسائل مهم و حائز اهمیت است، اما مرزهای متشکل در حقوق شرکتها دلالت و ظرفیت موسعی بر آن نمیشناسد؛ به نحوی که در دَوَران امر میان منافع شرکتی و حقوق اجتماعی، اصولاً غبطه سهامداری رجحان داشته و ضرورتهای اجتماعی در مواردی ارجاع به نهادهای خارج از حقوق شرکتها دارد. البته این احاله به معنای انسداد کامل حقوق شرکتهای تجاری در پاسخ به لوازم مسؤولیت اجتماعی نبوده و حسب نوع رویکرد به موضوع، دو تفسیر محتمل میگردد. با اینکه مقتضیات شرکتهای تجاری بر تبعیت از ضوابط شکل گرفته، لکن بدیهی است تحدید دامنه عملکرد شرکت به سهامداری و سودآوریهای شخصی، ابهاماتی را پیش روی پذیرش مسؤولیت اجتماعی قرار میدهد اما با مدنظر قرار دادن استانداردهای جهانی و هنجاری انسانی- بینالمللی به موازات حاکمیت قانون و اصول حاکمیت شرکتی و حتی با به خدمت گرفتن ابزارهای متعارف در حقوق شرکتها مبتنی بر معیارهای عرفی میتوان ایرادات و ابهامات وارده را مرتفع نمود و با امتثال به شرایط پیش روی، مسؤولیت اجتماعی شرکت را ممکن دانست.
کلیدواژهها
- شرکتهای تجاری
- مسؤولیت اجتماعی
- حقوق شرکتها
- سهامداران
- ذینفعان
- حاکمیت شرکتی
- استانداردها و هنجارهای بینالمللی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Legal Analysis of Social Responsibility for Merchandising (business) Companies
نویسندگان [English]
- Mohammad Sadeghi 1
- Parisa Ahmadlou 2
1 Ph.D. in Private Law, Faculty of Law, Mofid University- The Department of Codification, Expurgation and Compliance of the Capital Market Laws and Regulations.Tehran. Iran.
2 Graduate in MA of Diplomacy and International Organization, School of International Relations, Ministry of Foreign Affairs, Tehran. Iran
چکیده [English]
Subordination of commercial companies to the rules and principles of corporate law confirms that the dominant of formalism in this area is a necessity for stakeholder, managers and supervisors activates and with considering the Jus Cogens norms in this field, the stakeholders can not withdraw their capital stock from the corporate unless in framework of laws and charter. Therefore, the domination of rules and charter principles may create some obstacles and challenges on stakeholders or managers. Respect to human codes and obligate to social responsibility is the examples of above mentioned challenges. In this line, the relationship between merchandising (business) companies and social responsibility concept is so important. Meanwhile the domination and scope of corporates laws is not inclusive and generally in confronting between stakeholder’s interests and respects to socially responsibility, corporates interests to be chosen. Absolutely, it doesn’t mean a deadlock for considering the social responsibility by corporates. There are two approaches for interpretation. Although corporate it in self-nature obeys rules to achieve profits but limiting them to the function of profitability creates ambiguities about accepting social responsibility. The ambiguities on social responsibility in corporates can be managed and removed by utilizing human and international standards along with rule of law, corporate governance and as well as conventional tools.
کلیدواژهها [English]
- Corporates Law
- Merchandising (business) Companies
- Social Responsibility
- Shareholders
- Stakeholders
- Corporate Governance
- International Norms & Standards