منصور امینی؛ صادق صیادی
چکیده
«اَبَرپیوندها» که بخشی از تجارت الکترونیک بر پایه فناوریهای نوین هستند، یک کلمه، عبارت یا تصویری میباشند که میتوان با لمس یا کلیک کردن بر روی آنها به صفحه جدیدی منتقل شد. آنها اصولاً در ...
بیشتر
«اَبَرپیوندها» که بخشی از تجارت الکترونیک بر پایه فناوریهای نوین هستند، یک کلمه، عبارت یا تصویری میباشند که میتوان با لمس یا کلیک کردن بر روی آنها به صفحه جدیدی منتقل شد. آنها اصولاً در کلیهی صفحات ورودی «برنامههای رایانهای» یافت میشوند و به مصرفکنندگان این امکان را میدهند تا به صفحات موردنظر عرضهکنندگان منتقل شوند. در این صفحات «شرایط و قوانین» از پیش تعیینشده و غیرقابلمذاکرهای به همهی مصرفکنندگان ارائه میشود. آنها جهت بهرهمندی از خدمات ارائهشده باید کلیهی شرایط و قوانین را بپذیرند. در نظام حقوقی ایران تاکنون به تحلیل ماهیت حقوقی این نهاد پرداخته نشده است. هدف این پژوهش بررسی ماهیت حقوقی اَبَرپیوندها در برنامههای رایانهای میباشد. نوشتار حاضر به روش تحلیلی-توصیفی و کتابخانهای انجام شده است. نتایج بیانگر این امر هستند برای صحت درج هر اَبَرپیوند، وجود پنج شرط، ضروری و اساسی است. این شرایط به دو دسته شرایط حقوقی (1- رعایت قواعد عمومی حاکم بر حقوق قراردادهای الکترونیکی 2- عدم درج شروط خلاف حقوق مصرفکنندگان و غیرمنصفانه 3- هشدار در رابطه با آثار عضویت در برنامه) و شرایط فنی (1- درج اَبَرپیوندها با ساختاری متمایز 2- ضرورت پیشبینی امکان لمس یا کلیک اَبَرپیوند) تقسیم میشوند. ضمانت اجرای هر یک از این شرایط متفاوت از یکدیگر میباشد. ماهیت و آثار اَبَرپیوندها با توجه به مفاد اَبَرپیوندها و نوع طراحی برنامههای رایانهای تعیین میشود؛ بنابراین برای اَبَرپیوندها نمیتوان ماهیت ثابتی تعیین نمود؛ از سویی بر اساس تحلیلهای مبتنی بر حقوق تجارت الکترونیکی تحت دو عنوان قابلشناسایی میباشد: ۱- اطلاعرسانی پیشقراردادی ۲- شروط ارجاعی؛ از سوی دیگر بر پایهی تحلیلهای مبتنی بر حقوق مدنی تحت سه عنوان قابلشناسایی است: ۱- قرارداد مقدماتی ۲- شرط تبانی ۳- درخواست ایجاب همراه با یک قرارداد فرعی.